min förlossningsresa

9-10/12
under dagen började det spänna mer och mer neråt mot bäckenet. vi anade att det inte kunde vara lång tid kvar. men inte då, det lugnade ner sig.

11/12
06.50 vände jag på mig i sängen och det var som någon hällde ut ett glas vatten mellan benen i sängen (vattenavgång). masken hade precis tagit av sig för att lägga sig, men det var bara att ta på sig kläderna igen och åka in till förlossningen för en rutinkotroll. läkaren som undersökte mig konstaterade att det fortfarande fanns hinnor så ingen vattenavgång. han förklarade det som att det kunde finnas ett mindre hål högre upp i magen där det sipprade vatten från men att det inte var förlossning på gång. så vi åkte hem igen.
15.30 väntar jag på att stefan ska skjutsa mig till barnmorskan för ett (förhoppningsvis)sista besök. när jag står och väntar på skjutsen kommer det än en gång en vattenflod i brallan. bara att byta kläder. jag berättar för barnmorskan om hur min dag sett ut och hon ser att det sipprar vatten på mig. hon ringer till förlossningen och berättar om mitt tillstånd och skickar upp mig till förlossningen IGEN. jag ringde och väckte masken och bad honom komma med väskor och allt vad som ska med. väl uppe på förlossningen undersöks jag av en ny läkare (kvinnlig), även denna gång konstateras det att det inte är vattenavgång, trotts vad min barnmorska sagt. så det var bara att åka hem IGEN.

12/12
natten till 12/12 hade jag värkar mellan 10-15 minuters intervaller i ca 2 timmar, jag ringde förlossningen men de sa att det inte var på gång och gav mig rådet att ta en panodil och lägga mig och sova. 10 till sjukan och kolla mitt blodtryck eftersom läkaren dagen innan tyckte att mitt blodtryck var lite för högt. hade lite små värka hela dagen men det mattades av framåt kvällen men kom igån framåt natten igen.

13/12
natten till 13 hade jag värkar från 30 mins mellanrum till 5 mins mellanrum, ringde förlossningen. de sa till mig att ta en panodil och lägga mig och sova. vaknade 10 på morgonen av värkar. hade värkar från och till underhela dagen. på kvällen var vi på julbord och då började värkarna komma tätare och tätare. efter julbordet var det fika hos mamma. då brände, sved, tryckte det på ordentligt. vid 12 tiden på natten gjorde det så ont att jag grät. jag ringde än en gång förlossningen, de sa till mig att ta panodol och gå och lägga mig. eftersom jag hade så ont så ringde jag mamma och undra vad jag skulle ta mig till. vi kom fram till att jag skulle åka upp till förlossningen ändå.
 
14/12
00.30skrevs vi in på förlossningen. jag öppen 3 cm, inga hinnor, långvarig vattenavgång.
vi fick sova ett par timmar för att jag skulle orka med en förlossning. jag fick panodil, sömntabeltter och morfinspruta eftersom värkarna var så starka. sov mellan 03-06.
09.40får jag smärtstimmulernade dropp för att sätta igång mig.  nästan omgående efter droppet känner jag att jag vill trycka. smärtlindring enbart syrgas/lustgas 50/50. jag vänder på mig i sängen från rygg till sida och tillbaka igen ett par gånger. jonathan får en elektråd fäst vid huvudet för att BM ska ha bättre koll på hans puls. jag står upp ett tag och hänger på en gåstol. då trycker det så dant att benen viker sig lite. tillbaka till sängen
12.47 starka krystkänslor när jag står på knä. jag vill bara trycka.
13.52 1 min mellan sammandragningarna.
runt 14 pressar jag ut jontes huvud en bit men när värken avtar och jag slappnar av åker huvudet in igen. kort efter det sjunker jontes puls från ca 160 till 60. BM säger nu till mig att jag måste krysta på nu oavsett om jag har värk eller ej för jonte mår inte så bra och måste ut. 14.34 föds jonathan, navelsträng 2 varv hårt runt halsen, han är matt och lite lila/blå till färgen, han och bärs ut till akutrumet efter att ha legat hos mig någon enstaka minut, barnläkare tillkallas.
ca 15.00 åkte masken och jonathan ner till neo avd-15 för att ha översikt över jonathan.
15.20-15.35 sys jag av läkare. jag fick någon form av bedövning men eftersom min BM inte nådde att sy mina två större bristningar så tillkallades läkare och bedövningen hade avtagit. jag kan lätt skita ut 14 ungar till bara jag slipper att sys igen för det var det överjävligaste jag varit med om.
17.20 skrivs vi över till BB.
18.40 kommer vi som en familj till BB


första bilden på vårt lejonhjärta ca 6 timmar gammal


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0